Om een duale opleiding te kunnen aanbieden, moet je als school een aanvraag tot programmatie indienen. Alle praktische info om dat regelen vind je hier voor het gewoon secundair onderwijs en hier voor het buitengewoon secundair onderwijs.
Bezorg je aanvraag ten laatste op 30 november van het schooljaar vóór het schooljaar waarin je de duale opleiding wil aanbieden. Ten laatste 4 maanden later weet je of je de opleiding mag aanbieden.
Je moet uren besteden aan trajectbegeleiding, zodat de leerlingen goed begeleid, ondersteund en opgevolgd worden.
Als de aanvraag van je school is goedgekeurd, dan mag je leerlingen inschrijven die voldoen aan de toelatingsvoorwaarden en (bijna) klaar zijn om te leren op een werkplek.
De competenties die leerlingen moeten behalen liggen vast in een standaardtraject. Dat omvat ook alle info over de toelatingsvoorwaarden, studiebewijzen en het deel van de opleiding dat op de werkplek moet plaatsvinden.
Met de modernisering van het secundair onderwijs, worden de standaardtrajecten voor duaal leren in het gewoon secundair onderwijs, en opleidingsvorm 4 van het buitengewoon secundair onderwijs, stelselmatig vervangen door curriculumdossiers. Vanaf 1 september 2023 zijn de curriculumdossiers van toepassing in duaal leren in de tweede graad en het eerste leerjaar van de derde graad.
Scholen investeren uren in trajectbegeleiding. Wie jullie hierin aanstellen, kunnen jullie zelf bepalen. Het is aangeraden om deze rol op te laten nemen door de leerkracht praktijk, omdat hij of zij goed op de hoogte is van de inhoud van de opleiding. De trajectbegeleider(s) staat(n) in voor de coördinatie en opvolging van het leerproces van de leerling (waaronder ook de afstemming van school en werkplekcomponent). Ook is de trajectbegeleider aanspreekpunt voor alle betrokkenen in het project. Het takenpakket van een trajectbegegeleider is zeer divers. Zo ondersteunt hij of zij de leerling bij het zoeken van een erkende werkplek en het intakegesprek. Hij of zij volgt ook het leertraject van de leerling op, sluit de overeenkomst af en werkt samen met de leerling en de onderneming het opleidingsplan uit. Door regelmatig contact te onderhouden met de onderneming volgt de trajectbegeleider de vorderingen van de leerling nauw op.
De klassenraad beslist of de leerling geslaagd is. De trajectbegeleider op school en de mentor op de werkplek zijn stemgerechtigde leden in de klassenraad.
Wie kan beter uitleggen wat duaal leren zoal inhoudt dan leerlingen, leerkrachten én ondernemingen die er ervaring mee hebben. We laten hen aan het woord.
Hoe sluit ik voor een leerling een overeenkomst af met een onderneming?
Zorg er eerst voor dat de onderneming waarmee je wil samenwerken erkend is. Hoe dat gebeurt, lees je hier. Sluit daarna een overeenkomst af via www.werkplekduaal.be. De gegevens van de onderneming en van je school zijn hier al ingevuld. Genereer een contract met invulvelden en vul het verder aan. Laat het ingevulde contract ondertekenen door de onderneming, de leerling en de school. Meer info over erkenningen en ondernemingen vind je hier.
Welk type overeenkomst je moet afsluiten, hangt af van de opleiding die je aanbiedt. Er zijn drie mogelijkheden:
- de onbezoldigde stageovereenkomst alternerende opleiding
- de bezoldigde overeenkomst alternerende opleiding
- de deeltijdse arbeidsovereenkomst
Meer info vind je hier.
Hoe vind ik werkplekken voor mijn leerlingen?
Ben je nog op zoek naar werkplekken voor je leerlingen? Dan kan je o.a. volgende stappen ondernemen:
- Je kan een beroep doen op het netwerk van ondernemingen waarmee je voordien al samenwerkte voor stages of Leren en Werken.
- Laat je leerlingen kennismaken met de nieuwe mogelijkheden om zelf beschikbare, erkende werkplekken te vinden in je buurt. Je kan samen met je leerlingen werkplekken zoeken op deze website.
- Ondernemingen kunnen op deze website op zoek naar opleidingsinstellingen in hun buurt die de opleiding aanbieden waarvoor ze erkend zijn. Zorg dat ondernemingen jouw school gemakkelijk terugvinden door je profiel te beheren in het digitale loket app.werkplekduaal.be.
- Vindt u als trajectbegeleider toch nog onvoldoende werkplekken voor uw leerlingen? Vul dan het webformulier op www.vlaanderen.be/werkplekduaal/opleidingsverstrekkers in, zodat we samen kunnen zoeken naar een oplossing.
Hoe zit het met de vakanties van leerlingen in duaal leren?
Leerlingen in duaal leren hebben recht op de schoolvakanties. Er zijn in beperkte mate afwijkingen op mogelijk;
- Voor sommige opleidingen kan men beslissen dat er ook een aantal dagen of weken in de schoolvakanties naar de werkplek gegaan moet worden. Deze dagen worden dan gecompenseerd op een ander moment van het schooljaar zodat je wel evenveel vakantie hebt.
- Voor sommige opleidingen kan men beslissen om het aantal weken schoolvakantie te beperken van 15 tot 12. Dit kan enkel onder zeer specifieke voorwaarden en zal dus eerder uitzonderlijk gebeuren.
Of één van de twee uitzonderingen van toepassing is op de studierichting die je wil aanbieden, consulteer je best even het standaardtraject/curriculumdossier of vraag je het even na bij je koepel.
Ik wil onderzoeken of duaal leren bij ons op school. Hoe pak ik dit aan?
Neem contact op met je onderwijskoepel of -net, of vraag na bij scholen in je buurt die wel al met duaal leren werken.
En informeer je alvast over welke opleidingen je duaal kan aanbieden.
Is er een speciaal statuut voor trajectbegeleiders?
Nee. Trajectbegeleider is een rol die leerkrachten opnemen. Daarom is het personeelsstatuut van onderwijspersoneel gewoon van toepassing.
Kan ik als leerkracht of trajectbegeleider ook een bedrijfsstage doen?
Jazeker, je kan als leerkracht ook zelf even ervaring opdoen in een bedrijf. Je maakt hierover afspraken met je directie en met de onderneming. Je legt deze best vast in een overeenkomst die ondertekend wordt door de leerkracht, de directie en een vertegenwoordiger van de onderneming. Neem best ook contact op met de verzekeraar van je school om na te gaan of de bedrijfsstage gedekt is door de polis.
Kan ik als trajectbegeleider opleidingen volgen?
Vanuit elke koepelorganisatie werd een professionaliseringstraject ontwikkeld. Als je hier meer info over wilt, neem je best rechstreeks met hen contact op. Dit zijn de contacpersonen van de verschillende koepelorganisaties:
- Provinciaal Onderwijs Vlaanderen: Adelheid Van Hauwermeiren
- OVSG: Veerle Vandeput
- GO!: Mathieu De Boever en Ellen Van den Stock
- SYNTRUM: Sven Brouwers
- Katholiek Onderwijs Vlaanderen: Wim De Pue en Koen Stassen
Wanneer is een leerling geslaagd?
Het standaardtraject/curriculumdossier bepaalt welke competenties de leerling binnen een specifieke opleiding moet aanleren. De klassenraad heeft de delibererende bevoegdheid om te bepalen of de leerling voldoende competenties heeft verworven. De mentor die de leerling opleidt in de onderneming krijgt eveneens een stem in de klassenraad.
Meer informatie over evaluatie en de verschillende studiebewijzen die leerlingen kunnen behalen, vind je hier.
Worden de centra voor deeltijds onderwijs nu afgeschaft?
Zeker niet. Duaal leren is een hervorming van het aanbod. Op termijn zal het volledige aanbod, in het stelsel van leren en werken, overgaan naar duaal leren. De centra voor deeltijds onderwijs (CDO) en SYNTRA-lesplaatsen kunnen echter blijven bestaan als aanbieder van duaal leren. Op termijn zullen de CDO dus niet meer het deeltijds beroepssecundair onderwijs aanbieden, maar wel duaal leren.